Урок-обобщение по теме "Volunteers and charities"
23.12.2019
Урок-обобщение по теме "Volunteers and charities"
Разделы: Преподавание
иностранных языков
Цели
1. Социокультурный
аспект – знакомство с работой благотворительных организаций в Великобритании и
в России. Знакомство с мнением зарубежных сверстников о благотворительности и
помощи другим людям.
2. Развивающий
аспект – закрепление способности учащихся к осуществлению продуктивных речевых
действий, к логическому изложению.
3. Учебный
аспект – проверка уровня сформированности навыков и развития умений по
различным видам речевой деятельности.
4. Воспитательный
аспект – формирование у учащихся чувства сострадания,готовности помочь
нуждающимся.
План урока:
1. Просмотр
слайдов о деятельности благотворительных организаций, о работе подростков –
добровольцев из разных стран, обсуждение увиденного.
2. Повторение
и закрепление пройденного грамматического и лексического материала.
3. Работа
с текстом.
4. Аудирование.
5. Проектная
работа.
6. Игра
“Брейн-ринг”.
Речевой материал:лексика
и грамматика предыдущих уроков.
Ход
урока
1.Приветствие, вступительное
слово учителя:
Good
morning, dear friends!
Today
we are going to talk about charities and volunteers, about voluntary work,
about needy people and their life. You know that there are more than 157,000
charities in Britain. And there are charity organisations for every area of
life.
But
first of all, I want you to explain me the meaning of the words: a charity, a
volunteer, voluntary work, charity. ( Учащиеся объясняют значения перечисленных слов на английском языке).
TEACHER:
And now I am going to show you a few pictures. Look at the screen very
attentively and get ready to answer my questions. (Учащиеся
просматривают файлы, рассказывающие о работе благотворительных организаций
разных стран, о работе подростков-волонтеров). После просмотра учащиеся
отвечают на вопросы учителя:
TEACHER: And now answer my questions,
please.
·
What are these organizations?
·
Who
or what do these charities help?
·
How
does each organization help?
·
Why
do people work for charity?
·
Do
you think that the charity organizations are important? Why?
TEACHER:
Very well, thank you for your answers. You are absolutely right! This work is
very important and every person must give a helping hand to those who need it.
And now the second part of our work. Let’s repeat the grammar structure “To be
going to”. How does it change? (повторяется
спряжение глагола to be).
What
about questions and negative sentences? Work in chain, please( учащиеся составляют предложения , работая “по цепочке”, например: He is going to make donations.- Is he
going to make donations?- He isn’t going to make donations).
TEACHER:
Well done. And here are grammar exercises for you. You have only 3 minutes to
do them. (Учащиеся получают упражнения, составленные учителем с учетом
пройденных грамматических структур и лексических единиц. Упражнения можно
выполнить письменно, с последующей проверкой, или устно, вовлекая в работу всех
учеников).
TEACHER:
And now, my dear, look at the blackboard (Hа доске написаны предложения, например:
1. My friend is going to plant trees in
spring.
2. Our parents are going to make donations
for the charities.)
Please,
read these sentences and ask questions to them. (Учащиеся читают
предложения и задают к ним все возможные вопросы. Это задание можно
рекомендовать в тех классах, где уже пройдена и отработана тема “Типы
вопросов”).
2.
TEACHER: Very well. The
next task for you is to prepare the dialogues. The first phrase in your
conversations must be the sentence “I am going to be a volunteer”. Ask
each other questions to get more information. ( Учащиеся подготавливают
диалоги, начинающиеся с определенной фразы, и разыгрывают их).
Примерный диалог:
-
Hello, Nick!
- Hi,
Mark! I am going to be a volunteer!
-
Really? And what are you going to do?
- I
am going to help needy people.
- How
are you going to help them?
- My
friends and I are going to raise money and clothes for them.
- And
when are you going to work?
-
After classes. And what about you?
… .
3.
TEACHER: Well, that’s enough. Thank you for your answers. The
next task for you is reading. Here are the texts. Please, read them and get
ready to say if my statements are true or false. (Учитель раздает
учащимся тексты для индивидуального прочтения. На своем уроке я использовала
текст из учебника В. П. Кузовлева: Unit 3, Lesson 4 “What Makes You Help Other
People?” После прочтения текста учащимися, учитель зачитывает утверждения,
например:
·
Hilary
Ready thinks that helping people is really good;
·
She
usually raises money for homeless people;
·
She
knows that even a small contribution can make a difference;
·
Her
work doesn’t make her feel responsible… etc.
Учащиеся реагируют на высказывания
фразами: “It’s true” or “It’s false”.)
4.
TEACHER: Very
well. And now – listening. Open your books, please. Exercise 9, Page 99. Listen
and complete the Function File. (Учащиеся работают с учебником
“Opportunities”, вставляя пропущенные в диалоге слова. По
окончании прослушивания учащиеся читают диалог по ролям и проверяют
правильность заполнения пропусков.)
5.
TEACHER: Well
done, my pupils. So, you’ve shown us that you know a lot of words, expressions
and proverbs about work, about volunteers, about voluntary work. You’ve got a
lot of information about charities and about people who try make the world a
better place. Now it’s time for you to create your own charity. You must think
of the name for your charity, your motto and your aims. It’s a project work and
I want you to work together. (Учащимся предоставляется 7-10 минут на
подготовку. Если группа большая, то целесообразнее разделить ее на 2-3
подгруппы. После подготовки ученики предоставляют свой вариант благотворительной
организации).
PUPILS: Here is our project:
Y. V. C.
(Young Volunteers’ Club).
Our
motto: We
want to make the world a better place!
Wwe promise:
1. To
help elderly people.
2. To
make donations.
3. To look after the children.
4. To
protect nature.
5. To take care of animals.
6.
TEACHER: Thank
you very much for your answers. They were splendid. But our lesson hasn’t
finished yet and I want to suggest you a game. I want you to divide into two
teams. Each team will get the similar tasks and when you are ready you must rise
up your hands. (Учащиеся делятся на 2 команды и выполняют полученные задания.
Мои ученики выполняли следующие задания:
1).
Match the words with their definitions:
a charity- |
1) money,
that somebody gives to help a person or organization; |
a volunteer- |
2) people
who have no place to live; |
an orphan- |
3) people
who have very little food or money; |
disabled people- |
4) the
feeling you have when you understand why someone is sad and want to help
him/her feel better; |
needy people- |
5) a
child whose parents are dead; |
lonely people- |
6) people
who can not use a part of their body; |
homeless people- |
7) an
organization that helps poor people; |
donation- |
8) a
person who helps without any money; |
sympathy- |
9)
unhappy people because they are alone. |
2).
Wordsearch. Try to find 12 words.
O |
Z |
D |
W |
U |
S |
H |
E |
L |
T |
E |
R |
Q |
P |
D |
I |
S |
A |
B |
L |
E |
D |
M |
N |
E |
D |
R |
Y |
F |
V |
P |
C |
G |
C |
X |
Z |
Y |
W |
|
U |
W |
F |
O |
H |
I |
K |
R |
H |
S |
T |
V |
X |
Q |
S |
E |
L |
X |
D |
O |
N |
A |
T |
I |
O |
N |
K |
N |
R |
U |
W |
V |
P |
A |
R |
K |
W |
V |
X |
L |
E |
E |
N |
S |
T |
A |
N |
I |
M |
A |
L |
S |
C |
O |
N |
T |
R |
I |
B |
U |
T |
I |
O |
N |
O |
M |
B |
C |
E |
Z |
W |
R |
S |
Y |
T |
U |
V |
Q |
G |
N |
E |
E |
D |
Y |
C |
O |
N |
C |
E |
R |
T |
O |
D |
O |
R |
P |
H |
A |
N |
S |
T |
Z |
W |
F |
7. Подведение итогов урока,
выставление оценок.
Просмотров всего: , сегодня:
Дата создания: 25.12.2019
Дата обновления: 25.12.2019
Дата публикации: 23.12.2019